Dán női dizájnerek, akiket ismerned kell

Ha a dán stílusról beszélünk, van pár név, ami eszünkbe juthat: Arne Jacobsen, Poul Henningsen és Finn Juhl. Bár mindannyiuk sajátos életmunkát hagyott hátra, ennek ellenére több közös vonás is felfedezhető karrierjükben: a II. világháború utáni indusztrializmus jegyei, a német Bauhaus iskola hatása, organikus funkcionalizmus és… ja igen, mindhárman fehér fickók voltak. Természetesen minden tisztelet kijár ezeknek a férfiaknak. Csupán arról van szó, hogy nem kizárólagosan fehér férfiak alkották meg, és csiszolták finomra a későbbiekben dán dizájnként ismertté vált stílust. Ebből kifolyólag nem ők az egyetlenek, akiket megillet az elismerés. 

Gertrud Vasegaard

Ha a te teakészletedet is beválogatták a Danish Culture Canonba, igazán tehetséges lehetsz! Vasegaard kerámiadizájnja (1956), melyet a Bing & Grøndahl forgalmazott, a kínai kerámiákból merített ihletet, mindeközben azonban hűséges maradt a skandináv formatervezéshez, annak funkcionalitásához, minőségéhez és  szépségéhez. Mitöbb, Gertrud további három készletet tervezett meg a Royal Copenhagen számára, és saját kerámiaüzlete is volt.

UPTOSTYLE 6
dán

Grete Jalk

Munkásságát javarészt az 1960-as években végezve, Grete Jalk olyan formatervezők alkotásaiból nyerte az ihletet, mint mondjuk a finn Alvar Aalto. Öntött fabútorai közül a GJ szék vált világhírűvé, ami már-már egy összehajtogatott alaknak tűnhet. A tervezés mellett a Mobilia nevű  enteriőr magazin szerkesztője volt 1956-tól 1962-ig, ezzel a dán bútor- és beltéri formákról született cikkek és írások többségét köszönhetjük neki.

Marie Gudme Leth

Leth, mint textiltervező, egy igazi úttörő volt a szitanyomás terén. Terveit az 1940-es években a tájképek és az állatok ihlették, az 1950-es évekre pedig már áttért a geometriai formákhoz. Rengeteg nyomatát inspirálták országok, ahol megfordult – többek között Indonézia és Törökország. Leth 1940-ben sikeresen megnyitotta saját stúdióját, valamint Dániában az Arts and Craft School falai közt tanította a szitanyomás rejtélyeit.

dán
dizájn

Nanna Ditzel

Bútorok, ékszerek, textilek és étkészletek: Nanna Ditzel minden téren megállta a helyét. Stíluspalettája egyik végletében a szürrealizmus, míg a másikban a végtelen egyszerűség jelenik meg. Nemcsak saját stúdiójának tervezésében vett részt, de együtt dolgozott Georg Jensennel és Fredericiával. Munkásságát az 1940-es években kezdte, majd egészen az 1990-es évekig folytatta, díjakat nyerve és kiállításokat tartva egészen 2005-ös haláláig.

Grethe Meyer

Az ismertséget üveg- és kerámiamunkái által szerzett Meyer jelentős szerepet játszott ezen termékek szabványosított méretezési módszereinek kialakításában. 1940-es és 1970-es évek között munkálkodott a legtöbbet – egy tervező, aki nemcsak a tervezett darabokra, de a megrendelőkre is nagy figyelmet fordított. Állítása szerint kifogástalan minőségű alkotásokat szeretett volna előállítani elfogadható árakon. Annak ellenére, hogy rendelkezett saját stúdióval, Meyer tervezett a Royal Copenhagennek, valamint építészmérnökként is emlegetni szokták.

dizájn
dán

Karen Clemmensen

Clemmensen, aki leginkább az 1930-as és 1970-es évek között munkálkodott, építészmérnök volt, hírnevet pedig a letisztult funkcionalizmus szerzett neki. Férjével 1945-ben saját céget alapítottak, ahol nemcsak iskolákat és más közösségi épületeket építettek, de a Dánia területein felújításra szoruló templomokat is szárnyuk alá vették. Építészmérnöksége mellett Clemmensen díjnyertes grafikus és bútortervező is volt.

Cikkünk hat nőről szól, akiket nem kis fejtörés árán sikerült kiválasztani a rengeteg csodás tervező közül. Reméljük, hogy ez a lista ösztönözni fog abban, hogy jobban beleásd magad – nem csak a dán – formatervező nők örökségébe, akik meghatározó szerepet játszottak a század közepi irányzatokban!

Eredeti cikk: https://www.scandinaviastandard.com/scandi-six-women-of-danish-design/
Fordította: Bánfi Loretta