Milyen a jó (Montessori) babajáték? – 1. rész

Előrebocsátom, hogy nem vagyok Montessori-pedagógus, csak egy csetlő-botló, a Montessori módszerbe bele-belekóstolgató elsőgyerekes anyuka. A kislányommal együtt tanulok: ő a világgal ismerkedik, én meg az anyasággal, és arról próbálok ismereteket gyűjteni, mi a legjobb neki. 

– Kácsor Kata cikke

Nincs egyetlen érvényes út a gyereknevelésben, de azt gondolom, érdemes széleskörűen tájékozódni, hogy aztán minél több megismert módszer és eszköz közül tudjunk válogatni ízlésünk és lehetőségeink szerint. Arról, hogyan találkoztam a Montessori-féle pedagógiával, és miként próbálom becsempészni azt a mindennapjainkba, már írtam korábban. Ahogy azonban a kislányom cseperedik, úgy kerül elénk egyre több lehetőség és kihívás. Rá kellett jönnöm például, hogy megfelelő játékot választani sem olyan könnyű, mint elsőre hittem.

UPTOSTYLE 1

FOGÉKONY IDŐSZAK

Maria Montessori szerint a gyermekeknek vannak úgynevezett fogékony időszakaik, amikor könnyedebben és lelkesebben tudnak kapcsolódni az őket körülvevő világgal, hogy tapasztalatokat gyűjtsenek. Ezeknek az időszakoknak a felismerése és kihasználása pedig a felnőttek feladata.  És noha az én egykori kedvenc játékbabám nem állná meg a helyét a Montessori-játékok világában, hiszen természetes anyagot messziről sem látott a készítése során, és ha objektíven nézem, még esztétikus sem volt a rózsaszín hajával és kifejezéstelen szemeivel, de soha nem tudhatjuk, hogy egy kisgyerek éppen nyíló értelmére mi tesz lehengerlő hatást. 

UPTOSTYLE 2

Miért ne vennénk körbe tehát olyan tárgyakkal, amik elősegítik a fejlődését, anélkül, hogy túl sok ingerrel ostromolnánk az éppen csak fejlődő idegrendszerét. A férjemmel mindketten szeretnénk, ha a kislányunknak is lennének majd meghatározó gyerekkori tárgyai, de a kínálatot böngészve hamar eldöntöttük, hogy jól megválogatjuk, milyen játékokkal vesszük őt körül.

UPTOSTYLE 3

Amíg a baba picike ahhoz, hogy bármiféle játékot a kezébe adjon az újdonsült szülő, addig azt gondolhatja, hogy minden ébren töltött percben szórakoztatnia kell a gyermekét.  Az első nehézséget a közös játékban számomra is az jelentette, hogy a mondókázás és éneklés mellett (amik nagyon fontos tevékenységek már a kezdetektől), teret és időt tudjak hagyni neki a nézelődésre is, hiszen számára még az egész világ lehengerlő, felfedezésre váró újdonság. Montessori pedagógiája szerint a gyermekeket tevékenységre, önállóságra kell bátorítani, ezért azt javasolják (nem csak a montessoris szakemberek), hogy már a legelső hónapokban is hagyj időt a babának egyedül szemlélődni, és biztosíts neki megfelelő teret, hogy koncentrálhasson, és tapasztalatokat szerezhessen.

UPTOSTYLE 4

Alakíts ki úgynevezett „Igen” tereket, vagyis olyan helyeket, ahol a baba szabadon mozoghat, mindent megfoghat, veszélytelenül felfedezhet, és ahol valószínűleg semmire nem fogod neki azt mondani, hogy „nem szabad”. Lehetne ilyen „Igen” tér akár az egész lakás is, de kezdetnek úgy éreztem, elegendő, ha a saját kis életterének, a gyerekszobának a berendezése ezen az elven alapul.

UPTOSTYLE 5

MONTESSORI SZOBA

A Montessori-módszer szerint ideális esetben a gyermekszobát négy különböző területre osztjuk, ezek közül csak az egyik rész, amit a játékra használunk. Nyilván nem minden gyerekszoba lakosztály méretű, de ez nem is szükséges, hisz egy picike, vagy a szülőkkel, testvérekkel közös szobában is ki lehet jelölni mindennek a helyét. Az első néhány hónapban inspiráló közeget tudsz teremteni például egy játszószőnyeggel, amit játék után akár el is lehet rakni. Később a gyerek megtanulja majd, hogy a játékhoz előkészítse ezt, és utána elpakolja.  Mi végül habszivacs puzzle szőnyeget, és egy babygymet választottunk a kezdetekhez. Utóbbiból nagyon sokféle változat elérhető a piacon, de közös bennük, hogy különböző figurák függnek róluk, például olyanok, amik csörögnek, zörögnek. Ezeket a baba kapálózás és rúgdosódás közben eléri, ezzel pedig ösztönözik őt a további mocorgásra. Kézzel is készíthetünk ilyen függőket.nA baba korának megfelelő forma kiválasztásában és elkészítésében is segít Marie-Héléne Place: 60 Montessori fejlesztő gyakorlat kisbabáknak című könyve, amiben még sablonokat is talál a lelkes szülő.

UPTOSTYLE 6
UPTOSTYLE 7