Így döntenek az Év Színéről
Számtalan találgatás és várakozás előzi meg a minden év végén esedékes Év Színe kihirdetését. A divatmárkákon és a grafikusokon át a trendkövetőkig mindenki izgatottan készül rá, hiszen az új árnyalat meghatározó erővel bír és inspirációt nyújt számukra az újesztendőben. De mégis, hogyan döntik el, hogy mi legyen az Év Színe? Utánajártunk a folyamatoknak, és összeszedtük a legfontosabb információkat.
A Pantone egy New Jerseyben található cég, amely magát csak „a színek feletti hatóságnak” hívja. A céget legtöbben a Színazonosító Rendszerükről (PMS) ismerik, amely az általuk szabadalmaztatott színteret takarja. A legtöbb iparág mind eszerint dolgozik, legfőképpen a nyomtatásban alkalmazzák. A PMS létrejöttének elsődleges célja az volt, hogy a tervezők be tudják tartani a színhűséget, amikor az adott szín termelési fázisba kerül, függetlenül attól, milyen berendezést használtak a szín előállítására. Ez a rendszer széles körben elterjedt a grafikus tervezők, a reprodukálók és a nyomdák között.
A Pantone 2000 óta minden évben kihirdeti az Év Színét, amely a vállalat szerint a saját maga esszenciájában választódik meg. Tavasszal látnak neki a munkálatoknak, kutatják és feltérképezik azokat az ismétlődő színeket, amelyek a mindennapi életben feltűnnek. A bejelentést két napos vita előzi meg, amely egy titkos találkozó keretében történik Európában. Részt vesznek benne a Pantone csapatán kívül más nemzetek csoportjai is, akik a színszabványokat határozzák meg. A nyilvánosságra hozott Év Színe aztán bázisként szolgál a tervezők és trendkövetők számára, eszerint határozzák meg tevékenységüket. Természetesen az Év Színe nem egy kötelezően betartott szabály, csupán iránymutatásként szolgál, amelyhez különböző módokon igazodni lehet.
A találkozó eredményét a Pantone Viewben teszik közzé, amely így megvásárolhatóvá válik a lakberendezők, virágkötők és többi vásárló orientált vállalat számára. Eddig egyetlen egyszer, 2016-ban fordult elő, hogy két színt tettek közzé, ez volt a lágyabb pinkben feltűnő Rose Quartz, és a babakék Serenity. Egy valamit tart a Pantone mindig szem előtt, mégpedig azt, hogy az Év Színe eleget tegyen az aktuális trendeknek és a korszellemnek, emellett az egyes attitűdök és hangulatok globális kifejezőjévé is váljon.
2022-ben az Év Színe a nyugalmat sugározó kék, a Very Pery volt. Közzétették azonban már a 2023-as év árnyalatát is, amely pedig – dobpergés – a Viva Magenta. A következő esztendő így a bíborvörös egy tónusának fog kedvezni. A Pantone Twitter posztjában úgy fogalmazott, hogy egy „szokatlan szín szokatlan időkre,” amely életkedvet, vakmerőséget és erőt sugároz – mindent, amire szükségünk van. Önkifejezésre ösztönöz, arra, hogy ne fogjuk vissza magunkat, és teljes mellbedobással vessük bele magunkat az életbe.
2022-ben az Év Színe a nyugalmat sugározó kék, a Very Pery volt. Közzétették azonban már a 2023-as év árnyalatát is, amely pedig – dobpergés – a Viva Magenta. A következő esztendő így a bíborvörös egy tónusának fog kedvezni. A Pantone Twitter posztjában úgy fogalmazott, hogy egy „szokatlan szín szokatlan időkre,” amely életkedvet, vakmerőséget és erőt sugároz – mindent, amire szükségünk van. Önkifejezésre ösztönöz, arra, hogy ne fogjuk vissza magunkat, és teljes mellbedobással vessük bele magunkat az életbe.